15.5.14

Om att rösta

Solen skiner på riktigt idag, för första gången på länge känns det som, jag lyssnar å Josh Rouse och ska strax hoppa i lite kläder, dra en borste genom håret, hoppa på en metro åka till Invalides och rösta i EU-valet, vilket gör mig jätteglad för att äntligen får jag också ha ett inflytande, jag får lägga min röst och känna att jag bidrar med något viktigt till politiken i Sverige. Jag har röstat på kyrkovalet innan så detta blir mitt andra val och sen lite senare i år blir det tredje, det känns så skönt äntligen!

Igår drack jag öl med några från skolan och bland dem två lärare, när Lisa frågade om de skulle rösta svarade de:
-I vadå?
- Men i EU-valet såklart!
- Jaha nej.
  Att de inte ens kopplade till vilket val det var, gjorde mig chockad, och sen svaret dessutom jaha nej, men då kommer den ena av dem på sig och börjar skämta lite juste i Sverige är det ju jätteviktigt att man röstar tycker ju ni och börjar skämta lite haha -jojo jag ska rösta och titta ner sådär skämtsamt i bordet. Jag är inte ens i mitt hemland och jag ska gå upp imorgon bitti åka till en ambassad och rösta, då tycker ju jag att ni kan rösta när ni är i ert hermland, säger jag och de bara skrattar till lite. Front National, hört ni hört talas om dem, tänker jag då, verkar ju inte som det i alla fall. Men jo det har de väl mest troligen de bara bryr sig inte, hur kan människor inte bry sig? Nej en av dem röstar ju inte ens i presidentvalet eller borgmästarvalet, lite senare har vi bytt samtalsämne, men jag överhör hur hon pratar om Paris borgmästare så jag spetsar öronen, då sitter hon och klagar över det faktum att borgmästaren inte gör någonting, och att hon är så arg, ja men om du röstar gör ju du en skillnad, du kan inte säga att du inte röstar och sen vara arg över att borgmästaren inte gör någonting. Hur kan du förvänta dig att det ska bli någon skillnad om du inte går och röstar, om det inte ger din åsikt på det hela. Jag är så stolt över att jag äntligen får rösta, och hon kunde inte bry sig mindre, folk gör mig förvirrad.

2 kommentarer: