3.7.14

Om franskan


Jag lekte runt lite här, där en kan skapa sin egna poster, Tu me manques, du saknas mig eller jo egentligen du mig saknas, visst låter det fint? Vet ni varför, det är för att det är det också. Det franska språket är fruktansvärt vackert verkligen, och så mycket som jag älskar det så hatar jag det också. Det är verkligen vackert det förnekar jag inte, men rackans alla dessa olika tempus och alla dessa konjugationer, de har inte gjort det lätt för oss utlänningar att lära sig språket, allt ska böjas hit och dit. Till och med om du ska skälla ut någon måste du konjugera allt i den formella formen alltså vous vilket alltså på svenska blir ni, vilket man aldrig skulle använda i Sverige. Så om jag ville skälla ut någon, så måste jag alltså säga, - Ursäkta mig vad gör ni, det är inte okej för mig att ni gör sådär, ursäkta mig kan inte ni bara gå och dra något gammalt över er! Det känns helt bisarrt att det skall vara så, mestadels handlar det ju bara om det är så att det är en person du inte känner så väl då använder man den formella formen, men det är också en fråga om klass, vilket inte förekommer så mycket nu för tiden, men ibland så är det fortfarande så och då är det nog vanligast på arbetsplatsen, man ska benämna sin chef med vous, men chefen kan benämna dig med tu, alltså du. Som sagt är inte detta jättevanligt, men det förekommer och jag har funderat på detta. Jag avskyr den formella formeln, klart att det alltid är bra att vara hövlig, men nej jag vill inte benämna dig som ni, kan vi inte bara bli kompisar med varandra och börja benämna varandra med du, det är ju mycket trevligare, varför distansera oss så? Och varför är du bättre än mig bara för att du är min chef? Det är så stor klasskillnad här i Paris, väldigt många väldigt rika och väldigt många väldigt fattiga och inte så att jag tror att allt skulle förändras om man började benämna varandra med informella formen(du/tu), men kanske om man slutade distansera sig så ifrån varandra, om man började förstå att vi är alla av samma skrot och korn så kan det minska. Om vi då ska gå runt och säga ni till folk vi inte känner och till personer som är högre uppsatta, ja nej då kommer det ta så mycket längre tid. Det är dags att bli informella Frankrike.

1 kommentar:

  1. Du är ju själsfrände med Bror Rexed, han brukar sägas vara den som var initiativtagare till Du-reformen i Sverige. Du kan väl bli Frankrikes Bror Rexed.

    SvaraRadera