18.6.14

Juniberättelser

Sånt här har jag hållit på med i juni, när jag njutit av solen som kom tillbaka till Paris och spenderat stunderna utomhus med mina fina.

På nationaldagen så satte jag och Klara oss ner i Tuilerierna, vi picknickade på baguette, ost, tomat, körsbär och favoriten djungelvrål, vi satt med våra Docs delvis i skugga delvis i sol, svettades och mös. Jag hade köpt en stor 1,5 liters flaska vatten, som heter Cristalline, och när jag satt där och drack så fnissade fina tjejen bredvid mig till. Det känns som man är liten igen, när jag ser dig dricka ur en sån stor flaska, sa hon. Jag blev alldeles varm i kroppen, för visst gjorde det.


Senare på denna nationaldag då hängde vi här på Rivoli. Där sjöng vi svenska visor och fick äta god mat med finaste kören. Vi stod på balkongen och tittade ut på Louvre, Concorde och toppen av Eiffeltornet, fnittrade lite för det kändes så konstigt med stora trafikerade Rivoli nedanför, så konstigt att vara inne i dessa hus som man alltid undrat vad det är som finns bakom de massiva portarna. Nu vet jag där finns skrivbordet som Alfred Nobel skrev sitt testamente på. Jag la mina fingrar på det bara för att det kändes så förbjudet, ibland bara måste jag

En annan natt var det storm i Paris, jag höll till i mina fina vänners lägenhet. Där jag druckit vin och försökt att förklara svenska kortspel på franska hela kvällen, tills jag och Klara tillslut somnade bredvid varandra i soffan. Sen vakande vi av att stormen var igång på riktigt, vi sprang mellan fönsterna för att titta på blixtar, stack ut händerna för att få känna på de stora regndropparna, försökte fotografera blixtarna tills vi insåg att det inte gick, men fint vare 

Andra gånger har jag tittat på stora vackra, gröna lövkronor från en uteservering och blivit lite skrämd av de stora svanarna i Seine 

Notre Dame, som jag tycker är så fruktansvärt vackert från "baksidan"

Och sen denna underbara lapp, jag hittade tillsammans med Klara och Isabel. Det är några barn som har gjort den finaste varningslappen jag sett. Den är till för att varna personer att inte gå på jorden under trädet, där har de nämligen planterat frön till blommor. En sådan här fin lapp kan ge mig nog lycka för att räcka hela dagen. Det skadade ju inte heller att jag haft en dag med favoriterna, drickandes öl ur burk sittandes på en trottoarkant under tak, för att få skyddas från regnet, att vi promenerat runt och letat igenom oändliga ställ och högar med jeansshorts på Second Hand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar